Siirry pääsisältöön

Mitä on digitaalinen liiketoiminta?

Hands Typing on Keyboard at Home Computer


Haaga-Helian digitaalisen liiketoiminnan opintojaksolla saimme tehtäväksemme tutustua digitaaliseen liiketoimintaan kirjoittamalla aiheesta blogitekstejä. Aloitamme nyt matkamme tällä yhteisellä tekstillä.  


Projektiryhmäämme kuuluvat Ida, Tuomas, Laura ja MaijaOlemme kaikki Haaga-Helian ensimmäisen ja toisen vuoden liiketalouden opiskelijoita ja lähdimme yhdessä pohtimaan mitä on digitaalinen liiketoiminta, mitä käsite tarkoittaa meille ja missä tilanteissa törmäämme siihen arjessamme. Huomasimme, että digitaalista liiketoimintaa on kaikkialla ympärillämme ja se vaikuttaa jokapäiväiseen elämäämme. Ohessa on ajatuskartta, johon kokosimme pohdintamme Mindmup-sivuston avulla. Blogitekstissä avaamme ajatuskartan sisältöä paremmin. 


 

Kuva 1. Ryhmän pohdinnat digitaalisesta liiketoiminnasta 



Termi voidaan käsittää monilla eri tavoilla. Ääripään määritelmä esimerkiksi tunnistaa digitaaliseksi liiketoiminnaksi vain toiminnan, missä tuotetaan tai myydään yksinomaan jotain täysin digitaalista. Mikään muu ei liiku kuin bitit, ja raha tulee täysin biteistä. Tällainen palvelu on esimerkiksi Spotify. Määritelmä on kuitenkin kapea, eikä ainakaan arkikäytössä riitä kertomaan koko totuutta. (Digia) On kuitenkin varmaa, että nykypäivänä on lähes mahdotonta löytää yritystä, jonka liiketoiminta ei olisi jollain tasolla digitalisoitua. Vähintäänkin ajanvaraus- tai kassajärjestelmät ovat usein digitaalisia. Digitaalinen liiketoiminta voi olla osana monia asioita; markkinointia, myyntiä, automaatiojärjestelmiä teollisuudessa, viestintäpalveluita tai pilvialustapalveluita. 


Moni liiketoimintamalli on digitalisoitunut tällä vuosituhannella. Esimerkiksi videovuokraamot ovat kadonneet lähes kokonaan ja toiminta on siirtynyt digitaaliseksi. Nykyään elokuvat katsotaan suoratoistopalveluista, kuten Netflixistä tai vuokrataan esimerkiksi Apple tv:stä. Myös ostosten teko on asteittain siirtynyt verkkoon ja erilaisiin sovelluksiinEnsin yleistyi erilaisten tuotteiden kuten lomamatkojen ja vaatteiden ostaminen netin välityksellä. Nyt kuluttajan on mahdollista tilata viikon ruokatarvikkeet kotiovelleen muutamalla napin painalluksella. 


Digitalisaatiossa on paljon hyviä puolia kuten sen mahdollistama nopea tiedonkulku ja työn tehostuminen. Erilaisten automatisointien ja prosessien optimoimisen hyödyt voivatkin olla yritykselle merkittäviä. Maailmanlaajuisesti digitaalisuuden luomia hyöty voidaan pohtia taloudellisen näkökulman lisäksi myös ekologisesta näkökulmasta. Kuinka esimerkiksi paperijätteen määrä on pienentynyt. Me kaikki muistamme vielä ajan, jolloin eteinen täyttyi sanomalehdistä, mainoksista ja laskuista. Paperisista siis! Nykyään suurin osa näistä toimitetaan lähinnä digitaalisesti, mikä on toki hyödyllistä, niin luonnon kuin kustannustehokkuudenkin kannalta. 


Digitalisaatio voi kuitenkin myös aiheuttaa päänvaivaa niin työntekijöille kuin kuluttajillekin. Kaikilla ei ole riittävää taitoa ja kykyä käyttää digitaalisia vaihtoehtoja, jolloin niistä saattaa olla enemmän haittaa kuin hyötyä ja esimerkiksi työn tehokkuus saattaakin tehostumisen sijaan heikentyä. Siksi yrityksen henkilöstön koulutus nousee isoon rooliin digitaalisessa liiketoiminnassa. Digimaailmassa liikkuva valtava tiedonmäärä voi myös puuduttaa käyttäjänsä niin, että jotain oleellista jää häneltä huomaamatta. Mahdollisesta digitaalisuusähkystä huolimatta ryhmämme on sitä mieltä, että digitaalinen liiketoiminta on positiivinen asia ja se tarjoaa huikeita tulevaisuuden mahdollisuuksia yrityksille. Siksi lähdemmekin innostuneita tutustumaan aiheeseen paremmin. 


Tervetuloa mukaan matkallemme digitaalisen liiketoiminnan maailmaan! 


Nimetön 

 

Maija, Ida, Tuomas ja Laura, Ryhmä B  

Kuvat: Canva

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Verkkokaupan trendit 2021

Tutustuin tätä tekstiä varten Paytrailin Verkkokaupan trendit  2021 – koosteeseen, joka sisälsi seitsemän verkkokaupan asiantuntijoiden näkemyksiin perustuvaa ideaa siitä, miltä verkkokaupan tulevaisuus voisi näyttää. Valitsin näistä lähempään tarkasteluun kolme omasta mielestäni kiinnostavaa ja tärkeää trendiä: Vain arvoa tuottava kestää kilpailussa Kun kilpailu kovenee ja asiakkaat ovat entistä vaativampia, tulee yrityksen miettiä mitä lisäarvoa juuri heidän tarjoamansa palvelu tai tuote tuo asiakkaalle. Mikä on juuri tämän yrityksen kilpailuetu? Enää ei riitä pelkkä tuotteen tai palvelun myynti vaan mukana on oltava esimerkiksi asiakaspalvelua, joka erottuu muista. Katseet kannattaa kiinnittää ostokokemukseen ja pohtia kuinka asiakkaalle saadaan luotua tunne henkilökohtaisesta palvelusta. Moni asia verkkoon pysyvästi  Erityisesti pandemia-ajasta johtuen monelle on tullut viime aikoina tutuksi verkon kautta asioiden hoitaminen. Verkon kautta on opittu tekemään lähes tulkoon...

Saavutettavissa vai saavuttamattomissa?

  Mitä tarkoitetaan verkkosivujen saavutettavuudella? Saavutettavuudella parannetaan mahdollisuuksia käyttää verkkosivuja tai mobiilisovellusta rajoitteista huolimatta. Kuten Papunet ja Näkövammaisten liittokin nettisivuillaan määrittelevät; saavutettavuus tarkoittaa sitä, että kaikkien on mahdollista käyttää sivustoa ilman apua ja yhdenvertaisesti muiden kanssa. Se on siis esteettömyyttä verkossa.  EU:n saavutettavuusdirektiivi tuli voimaan 2016 ja sen mukaan kaikkien julkisen hallinnon verkkopalveluiden tulee täyttää saavutettavuuden minimivaatimukset. Määräaika toteutukselle oli kesään 2021 mennessä ja direktiivi koskee esimerkiksi valtiota, kuntia ja korkeakouluja. Miten sellaiset verkkosivut sitten tehdään? Mitä ne sisältävät? Verkkosivujen saavutettavuutta on tärkeää miettiä jo suunnitteluvaiheessa ja ottaa huomioon kaikki sivustolla mahdollisesti vierailevat, vaikka he eivät suoraan kuuluisikaan tavoiteltavaan kohderyhmään. Tämä osoittaa huomaavaisuutta ja lisää...

Pelillistämisestä potkua perehdytykseen!

Pelillistämisellä tarkoitetaan pelillisten ominaisuuksien soveltamista eri ympäristöön, tavoitteena käyttäjän osallistamisen tai sitouttamisen lisääminen. Sitä voidaan käyttää esimerkiksi verkkokaupoissa, digitaalisessa markkinoinnissa tai yrityksen sisäisessä perehdyttämisessä. Tarkoituksena on käyttää samoja motivaattoreita, joita ihmisillä on kun he pelaavat pelejä. Pelillistäminen ei kuitenkaan tee perehdytyksestä leikkiä. Pelit taipuvat hyvin opettamiseen, siksi yritykset voivat hyödyntää pelillistämistä myös sisäisissä perehdytyksissään. Koska olen itse kiinnostunut HR-työstä ja erityisesti henkilöstön kehittämiseen ja työsuhteeseen liittyvistä teemoista, lähestyn aihetta juuri tästä näkökulmasta. Eli miten ja miksi yritys hyödyntäisi pelillistämistä henkilöstön perehdyttämisessä? Pelillistettyyn, verkkoympäristössä tapahtuvaan perehdytykseen siis liitetään erilaisia pelin elementtejä kuten pisteiden keräämistä, haasteiden suorittamista ja tavoitteiden saavuttamista. Nämä ovat es...