Valitsin tarkasteluun kaksi hyvin erilaista verkkopalvelua, jotka molemmat ovat kävijämääriltään Suomen suosituimpia. Helsingin Sanomien verkkopalvelu sisältää muun muassa ajankohtaisia uutisia ja artikkeleita kun taas Alma Mediapartnersin omistama Etuovi.com on kohtaamispaikka asunnon ostajille ja myyjille.
Verkkopalvelussa pääsee
selailemaan loputonta määrää uutisia, artikkeleita, erikoisjuttuja,
näköislehtiä ja muuta Helsingin Sanomien materiaalia.
Saadakseen laajempaa sisältöä, tulee palveluun rekisteröityä ja
liittyä tilaajaksi. Nykyisin normaaleihinkin
Helsingin Sanomien lehtitilauksiin kuuluu pääsy
verkkopalvelun laajennettuun sisältöön, mikä täydentää
lehdentilaajien palvelua hienosti. Kuitenkin myös ilman
tilausta sivustolta löytää valtavan määrän
materiaalia.
Sivusto on selkeä ja helposti
silmäiltävissä. Tukiväreiksi on valittu valkoisen taustan
ja mustan fontin lisäksi
siniset ja turkoosit korostukset esimerkiksi otsikoissa. Levottomuutta on
ainoastaan liikkuvissa mainoksissa. Välilehdet
on nimetty sanomalehden osioiden mukaisesti ja lisäksi niistä on pääsy uusimpien ja luetuimpien uutisten
osioihin.
Verkkopalvelusta voi etsiä esimerkiksi myynnissä olevia asuntoja, tontteja ja loma-asuntoja. Kätevän hakutyökalun avulla käyttäjä pystyy etsimään myytävää kohdetta muun muassa hinnan, koon, sijainnin ja pinta-alan perusteella.
Sivulta toiselle siirryttäessäkin kiinteä yläpalkki seuraa mukana. Siitä käyttäjä pääsee esimerkiksi hakuosioon, ohjeisiin sekä Etuoven blogiin. Ulkoasu on siisti, hillitty ja selkeä. Pääasiassa väritys on vain punaista, mustaa ja valkoista. Lisäväriä sivustolle tuo ilmoitusten kuvat sekä satunnaiset mainokset. Sivuston käyttö on helppoa selkeiden toimintojen ja ohjeiden ansiosta ja se skaalautuu hyvin niin tietokoneen kuin mobiililaitteenkin näytölle.
Kahden verkkosivun syvemmän tarkastelun jälkeen huomasin, että ne on rakennettu hyvinkin samankaltaisesti ja sisältävät paljon samoja ominaisuuksia. Tällä voi olla vaikutusta siihen, kuinka suosittu verkkosivusto on. Kukaan ei varmasti käytä mielellään epäkäytännöllistä tai sekavaa sivustoa.
Mikä sitten tekee verkkopalvelusta suositun? Toki sisältö on ensisijaisen tärkeä tekijä, mutta myös käytön helppoudella on suuri merkitys. Poimin tähän loppuun kolme simppeliä asiaa, jotka parantavat sivuston käytettävyyttä.
1. Selkeä
ulkoasu, jossa linjassa olevat tekstit ja kuvat luovat helposti silmäiltävän kokonaisuuden.
2. Yksinkertainen värimaailma,
joka ei ole liian räikeä tai vie huomiota pois sisällöstä
3. Hyvä skaalautuvuus, jolloin sivustoa on miellyttävä käyttää millä tahansa laitteella
En valitettavasti pystynyt testaamaan kunnolla sivuston saavutettavuutta, joka on myös erittäin tärkeä ominaisuus!
Kuvat: HS.fi & Etuovi.com
I.H.
Kommentit
Lähetä kommentti