Pelillistämisellä tarkoitetaan pelillisten ominaisuuksien soveltamista eri ympäristöön, tavoitteena käyttäjän osallistamisen tai sitouttamisen lisääminen. Sitä voidaan käyttää esimerkiksi verkkokaupoissa, digitaalisessa markkinoinnissa tai yrityksen sisäisessä perehdyttämisessä. Tarkoituksena on käyttää samoja motivaattoreita, joita ihmisillä on kun he pelaavat pelejä. Pelillistäminen ei kuitenkaan tee perehdytyksestä leikkiä.
Pelit taipuvat hyvin opettamiseen, siksi yritykset voivat hyödyntää pelillistämistä myös sisäisissä perehdytyksissään. Koska olen itse kiinnostunut HR-työstä ja erityisesti henkilöstön kehittämiseen ja työsuhteeseen liittyvistä teemoista, lähestyn aihetta juuri tästä näkökulmasta. Eli miten ja miksi yritys hyödyntäisi pelillistämistä henkilöstön perehdyttämisessä?
Pelillistettyyn, verkkoympäristössä tapahtuvaan perehdytykseen siis liitetään erilaisia pelin elementtejä kuten pisteiden keräämistä, haasteiden suorittamista ja tavoitteiden saavuttamista. Nämä ovat esimerkki motivaattoreista, jotka ajavat oppijaa eteenpäin kerryttämään tietoa ja taitoja. Visuaalinen puoli on tärkeä osa tätä, joten pieniinkin yksityiskohtiin kannattaa panostaa. ”Pelaaja” voi esimerkiksi edetä yrityksen brändivärein tai logolla koristellulla kartalla suorittaessaan tehtäviä, jotka voivat sisältää tekstin lisäksi kuvia, videoita tai pelkästään ääntä. Edistymispalkeista tai pistetilastosta hän pystyy seuraamaan omaa edistymistään ja mahdollisesti vertaamaan omia tuloksiaan tiimin tai muun henkilöstön tuloksiin. Esihenkilöt, HR tai johto taas pystyisi kootusti seuraamaan henkilöstön oppimisen astetta sekä suoritettuja kokonaisuuksia ja suunnitella niiden pohjalta jatkotoimenpiteitä.
Tällä tavoin toteutettaviksi voisivat sopia vaikka uuden työntekijän perehdyttäminen työpaikan turvallisuusasioihin tai strategian jalkauttaminen koko henkilöstölle. Pelillisyyden tulee aina tukea perehdytyksen tavoitteita ja aiheen lisäksi on hyvä huomioida myös kohderyhmä. Kaikille ei välttämättä sovi liian pelillinen tyyli tai erityistä luovuutta vaativat tehtävät kuten oman sisällön tuottaminen, vaikka se olisi perehdytyksen suunnittelijan mielestä erinomainen tapa toteuttaa perehdytys.
Pelillistäminen vie toki enemmän resursseja kuin perinteisen perehdytyksen suunnittelu, mutta saattaa olla huomattavasti mielekkäämpää oppijalle ja sitä myöden myös tehokkaampaa. Olisiko se siis kaiken vaivan ja ajan arvoista?
Mikäli oma osaaminen tai mielikuvitus ei tällä osa-alueella riitä, apua voi saada esimerkiksi MPS Prewise Oy:lta. Se tarjoaa yrityksille digitaalisen oppimisen ratkaisuja, kuten koulutuksia verkkokurssien luontiin ja alustan koulutussisältöjen julkaisuun ja hallinnointiin.
I.H.
Moikka!
VastaaPoistaTäytyy kehua, että tässä blogitekstissä on oikein onnistunut ja napakka otsikointi. Se erottui lukulistaltani ja oli pakko tulla lukemaan, että mitä tietoa teksti sisältää. Myös värikkäät yhteinäiset ja teemaan sopivat kuvat kruunasivat kokonaisuuden. En ollut ikinä miettinyt, että tällaista perehdytyskeinoa voitaisiin käyttää hyödyksi perehdytyksessä, mutta tekstiisi perehdyttyäni, tuntuu se oikein järkeenkäyvältä ratkaisulta. Kiitos hyvästä blogitekstistä!