Siirry pääsisältöön

Verkkokaupan trendit 2021

Tutustuin tätä tekstiä varten Paytrailin Verkkokaupan trendit  2021 – koosteeseen, joka sisälsi seitsemän verkkokaupan asiantuntijoiden näkemyksiin perustuvaa ideaa siitä, miltä verkkokaupan tulevaisuus voisi näyttää. Valitsin näistä lähempään tarkasteluun kolme omasta mielestäni kiinnostavaa ja tärkeää trendiä:

Vain arvoa tuottava kestää kilpailussa

Kun kilpailu kovenee ja asiakkaat ovat entistä vaativampia, tulee yrityksen miettiä mitä lisäarvoa juuri heidän tarjoamansa palvelu tai tuote tuo asiakkaalle. Mikä on juuri tämän yrityksen kilpailuetu? Enää ei riitä pelkkä tuotteen tai palvelun myynti vaan mukana on oltava esimerkiksi asiakaspalvelua, joka erottuu muista. Katseet kannattaa kiinnittää ostokokemukseen ja pohtia kuinka asiakkaalle saadaan luotua tunne henkilökohtaisesta palvelusta.

Moni asia verkkoon pysyvästi 

Erityisesti pandemia-ajasta johtuen monelle on tullut viime aikoina tutuksi verkon kautta asioiden hoitaminen. Verkon kautta on opittu tekemään lähes tulkoon kaikkea. On sovelluksia joka lähtöön ja lukemattomat yritykset ovat alkaneet tarjota palveluitaan ja myymään tuotteitaan verkon välityksellä. Tämä vaikuttaa myös ostokäyttäytymiseen. Ihmiset haluavat tilata ruokansa kotiin ja osallistua tapahtumiin kotoaan käsin. Yritysten liiketoiminnan olisi siis hyvä muovautua tähän. Toki edelleen pidetään arvossa kivijalkakauppoja ja kohtaamista kasvotusten, mutta muutoksessa mukana pysyminen voi vaatia myös jonkin verran digitaalisuutta ja verkkopalveluita. Digitaalinen yhteydenpito on siis lisääntynyt ja samalla monikanavainen kanssakäyminen. Työpaikoillakin puhutaan hybridi-työskentelystä. Tapaamisia ja tapahtumia voidaan järjestää niin, että osa osallistujista on livenä ja osa mukana verkon kautta. Tällainen mallihan on ollut jo pitkään mahdollista muissakin liiketoiminnoissa, kuten vaate- ja päivittäistavarakaupoissa.

Inhimillisyyden rooli kasvaa vastuullisuuden rinnalla

Kuluttajat suosivat usein brändejä, jotka jakavat saman arvomaailman. Vastuullisuus on jatkuvasti nouseva laaja-alainen trendi ja toiminnan läpinäkyvyys enenevissä määrin yksi tärkeimmistä kriteereistä palvelua tai tuotetta valittaessa. Yritysten siis konkreettisesti kannattaa panostaa vastuullisuusviestintäänsä ja pohtia, ovatko tuotantoketjut ja toiminta vastuullista, läpinäkyvää ja kriittistä tarkastelua kestävää. Erityisesti vastuullisuuden halutaan näkyvän tuotantoketjun lisäksi myös teoissa. Vastuullisuuteen kun sisältyy ekologisen ja taloudellisen osa-alueen lisäksi myös sosiaalinen näkökulma. Vastuullisuuden kriittisyys ei tietenkään päde kaikkeen liiketoimintaan, mutta korostuu tietyillä aloilla kuten esimerkiksi ruoka- ja vaateteollisuudessa. Lisäksi yrityksen toteuttaman ja viestimän vastuullisuuden tulee olla aitoa, sillä nykyajan tietoiset kuluttajat näkevät viherpesujen ja vääristelyiden läpi.

Paytrailin raportin pääset lukemaan kokonaisuudessaan täältä.

I.H.

 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Saavutettavissa vai saavuttamattomissa?

  Mitä tarkoitetaan verkkosivujen saavutettavuudella? Saavutettavuudella parannetaan mahdollisuuksia käyttää verkkosivuja tai mobiilisovellusta rajoitteista huolimatta. Kuten Papunet ja Näkövammaisten liittokin nettisivuillaan määrittelevät; saavutettavuus tarkoittaa sitä, että kaikkien on mahdollista käyttää sivustoa ilman apua ja yhdenvertaisesti muiden kanssa. Se on siis esteettömyyttä verkossa.  EU:n saavutettavuusdirektiivi tuli voimaan 2016 ja sen mukaan kaikkien julkisen hallinnon verkkopalveluiden tulee täyttää saavutettavuuden minimivaatimukset. Määräaika toteutukselle oli kesään 2021 mennessä ja direktiivi koskee esimerkiksi valtiota, kuntia ja korkeakouluja. Miten sellaiset verkkosivut sitten tehdään? Mitä ne sisältävät? Verkkosivujen saavutettavuutta on tärkeää miettiä jo suunnitteluvaiheessa ja ottaa huomioon kaikki sivustolla mahdollisesti vierailevat, vaikka he eivät suoraan kuuluisikaan tavoiteltavaan kohderyhmään. Tämä osoittaa huomaavaisuutta ja lisää...

Pelillistämisestä potkua perehdytykseen!

Pelillistämisellä tarkoitetaan pelillisten ominaisuuksien soveltamista eri ympäristöön, tavoitteena käyttäjän osallistamisen tai sitouttamisen lisääminen. Sitä voidaan käyttää esimerkiksi verkkokaupoissa, digitaalisessa markkinoinnissa tai yrityksen sisäisessä perehdyttämisessä. Tarkoituksena on käyttää samoja motivaattoreita, joita ihmisillä on kun he pelaavat pelejä. Pelillistäminen ei kuitenkaan tee perehdytyksestä leikkiä. Pelit taipuvat hyvin opettamiseen, siksi yritykset voivat hyödyntää pelillistämistä myös sisäisissä perehdytyksissään. Koska olen itse kiinnostunut HR-työstä ja erityisesti henkilöstön kehittämiseen ja työsuhteeseen liittyvistä teemoista, lähestyn aihetta juuri tästä näkökulmasta. Eli miten ja miksi yritys hyödyntäisi pelillistämistä henkilöstön perehdyttämisessä? Pelillistettyyn, verkkoympäristössä tapahtuvaan perehdytykseen siis liitetään erilaisia pelin elementtejä kuten pisteiden keräämistä, haasteiden suorittamista ja tavoitteiden saavuttamista. Nämä ovat es...