Mitä tarkoitetaan verkkosivujen saavutettavuudella?
Saavutettavuudella parannetaan mahdollisuuksia käyttää verkkosivuja tai mobiilisovellusta rajoitteista huolimatta. Kuten Papunet ja Näkövammaisten liittokin nettisivuillaan määrittelevät; saavutettavuus tarkoittaa sitä, että kaikkien on mahdollista käyttää sivustoa ilman apua ja yhdenvertaisesti muiden kanssa. Se on siis esteettömyyttä verkossa. EU:n saavutettavuusdirektiivi tuli voimaan 2016 ja sen mukaan kaikkien julkisen hallinnon verkkopalveluiden tulee täyttää saavutettavuuden minimivaatimukset. Määräaika toteutukselle oli kesään 2021 mennessä ja direktiivi koskee esimerkiksi valtiota, kuntia ja korkeakouluja.
Miten sellaiset verkkosivut sitten
tehdään? Mitä ne sisältävät?
Verkkosivujen saavutettavuutta on tärkeää miettiä jo suunnitteluvaiheessa
ja ottaa huomioon kaikki sivustolla mahdollisesti vierailevat, vaikka he eivät
suoraan kuuluisikaan tavoiteltavaan kohderyhmään. Tämä osoittaa huomaavaisuutta
ja lisää yhdenvertaisuutta.
Saavutettavat verkkosivut sisältävät käyttöä helpottavia elementtejä,
kuten suuren ja selkeän fontin tai mahdollisuuden tekstin suurentamiseen sekä
loogisen ja selkeän sivurakenteen. Rakenteen lisäksi itse sisällölläkin on
merkitystä. Esimerkiksi kuvat ja videot eivät luonnollisestikaan sovi
näkörajoitteisille käyttäjille sellaisenaan eivätkä äänisisällöt kuuroille
käyttäjille. Niiden sisällön tulisi silti olla myös näiden käyttäjien käytössä.
On olennaista, että sivustoa voi käyttää pelkän näppäimistön avulla,
sillä motorisia ja tai fyysisiä toimintarajoitteita omaavat eivät välttämättä
käytä hiirtä. Sivuston tulee myös tukea avustavia teknologioita kuten
ruudunlukuohjelmaa tai ruudunsuurennusohjelmaa, joita esimerkiksi näkövammaiset
käyttävät. Nämä voivat olla joillekin käyttäjistä välttämättömiä ominaisuuksia
itsenäisen asioinnin kannalta.
Jos suunnitteilla on verkkosivut tai mobiilisovellus, jonka halutaan
olevan kaikkien saavutettavissa, kannattaa tutustua Näkövammaisten liiton
nettisivuilta tarkistuslistaan
verkkosivujen tekijöille. Vastaavanlaisen oppaan löytää myös Papunetiltä.
Erilaiset yritykset, kuten Red&Blue
Oy tai Annanpura
taas ovat erikoistuneet verkkopalvelujen saavutettavuuteen ja tarjoavat
esimerkiksi auditointeja ja käyttäjätestausta sekä asiantuntija-arviointia
asiakkailleen. Tällaisten yritysten palveluita on hyvä hyödyntää mikäli
suunnittelee tai kehittää itse verkkopalveluita.
Ketkä saavutettavuudesta oikein hyötyvät?
Kävin tätä blogitekstiä kirjoittaessani testaamassa ihan huvikseni kuinka oman pankkini, työpaikkani sekä korkeakouluni verkkosivut toimivat pelkän näppäimistön avulla ja löytyykö niistä erikseen mainintaa saavutettavuudesta tai apuvälineitä sivuston esteettömämpään käyttöön. Apuvälineitä ei oikeastaan löytynyt ja vain kahdessa näistä verkkosivujen selailu oli edes kohtalaisen helppoa. Vaikka kyse ei ollutkaan julkishallinnon verkkopalveluista, ovat nämä mielestäni tahoja, jotka voisivat kiinnittää huomiota verkkosivujensa saavutettavuuteen. Asiaan perehtymisen jälkeen luulen, että jatkossa tulen kiinnittäneeksi enemmän huomiota käyttämieni verkko- ja mobiilipalveluiden saavutettavuuteen. Tulevaisuudessa toivottavasti enenevissä määrin aletaan kiinnittämään huomiota siihen, voivatko kaikki käyttää luomiamme verkko- ja mobiilipalveluita.
I.H.
Kuvat: Canva & Unsplash
Tämä oli loistava postaus. Olin ajatellut verkkosivujen saavutettavuudella aivan muuta asiaa, kuin se oikeasti tarkoittaakaan. Mietin lukiessa, että koskeekohan asetus myös sivujen toimimista omalla kielellään, esim. saamen tai ruotsin kielellä myös Suomessa. Täytyykin perehtyä asiaan lisää. Itse kuulun onnekkaaseen asemaan myös, että verkkosivuille voi vain mennä ja yrittää hoitaa asiansa, näin helppoa ei kuitenkaan kaikilla ole. Lukumäärä ihmisistä saavutettavuusdirektiivin sivuilta oli silmiäavaava. Kiitos tästä blogipostauksesta. :)
VastaaPoista